Caterpillar D2

Fakta

Tillverkare: Caterpillar
Modell: D2
Årsmodell: 1939
Motoreffekt: 46 hk
Ägare: Conny Wallin, Hede gård, Mellerud

Fler bilder

Caterpillar D2 är en av bandtraktorvärldens klassiker och tillverkades i USA i drygt 25000 exemplar mellan åren 1938 och 1957. Den klarade att dra en treskärig plog, och var nästan oslagbar som dragare. En av dem finns i Dalsland och ägs av Conny Wallin, Hede gård.

Det var Connys far Martin som i slutet av 2010-talet fick kontakt med en man i grannsocknen som hade en banddriven gammal Caterpillar. Den låg dock isärplockad i delar i hans lada sedan 30 år tillbaka. Mannen hade köpt den från Skåne och planerat att renovera den. Han började med att plocka isär den, men kom inte längre.
Martin Wallin samlade ihop motorn, växellådan och chassit som låg i smådelar under havreagnar och sågspån, tvättade rent och fraktade sedan allt till Traktorklubbens verkstad i Dotorp.
Martin Wallin var en av initiativtagarna till traktorklubben och med hjälp av de andra medlemmarna i klubben satte han igång med renoveringen.
Eftersom man inte visste hur bra motorn var hoppades man att den skulle fungera trots åldern och satsade på att sätta ihop chassit, renovera bensinstartmotorn (ponny-motor), få ordning på larvbanden och måla alla detaljer. Arbetet tog ungefär två år.
Sen var det dags för provkörning. Maskinen startade men det rök så fruktansvärt att man beslöt att skjuta upp provkörningen till våren och starta utomhus.
Efter många om och men gick det att få liv i Caterpillaren. Men det rök forfarande rejält, motorn gick dåligt och orkade ingenting. Det dög inte – bandtraktorn åkte tillbaka in i verkstaden för renovering av motorn.
Att få tag på reservdelar var inte svårt. Caterpillar har ett lager i Chicago där det finns delar till alla maskiner så långt tillbaka som år 1906. Men vissa delar var ofattbart dyra, till exempel packboxar av läder till växellådan och som kostade bortåt 10 000 kr. Det fick istället bli moderna packboxar som ”bara” kostade 100 kr.
Det tog ytterligare ett års arbete innan motorrenoveringen var klar, men till sommaren 2012 premiärkördes den vid uppvisning på Kanalyran i Mellerud.