Fredrik Karlsson och hans far, Bengt-Åke Karlsson, köpte Ferguson TE 20 av en granne i Sundals Ryr omkring 1995. Den hade gått på grannstället i flera år, men var den ursprungligen kommer ifrån är oklart. De hjälptes åt att renovera motorn, men en del arbete återstår, bland annat med det elektriska systemet.
Ferguson TE 20 är Fergusons välkända gråa traktor och finns i flera olika modeller. I beteckningen TE 20 står T för Tractor, E för England och 20 är det engelska måttet skattehästekrafter.
I England kallades traktorerna för Little Grey Fergie, i Sverige för Grålle eller ibland Gråsugga, och i Norge för Gråtass. Det sägs att de målades grå därför att det fanns gott om grå överskottsfärg från krigsindustrin. En del traktorer hade motorhuv av aluminium, av överbliven plåt från flygplansindustrin.
Det var irländaren Harry Ferguson som på 1920-talet började konstruera en traktor som var tillräckligt liten och lätt för Irlands kuperade och steniga jordar. Det nya med Grållen var den hydrauliska trepunktslyften med automatisk tyngdöverföring. Det gjorde att även en lätt traktor kunde dra rätt så stora redskap utan att slira.
Ferguson var ett tekniskt geni men hade det inte så lätt med samarbete. Han försökte samarbeta med traktortillverkarna David Brown och Ford, men man kom inte överens. Till slut fick han det brittiska företaget Standard Motors att bygga Grållen som tillverkades 1946 till 1956 och till ett hyfsat lågt pris.
1953 sålde Harry Ferguson sina aktier till den kanadensiska traktortillverkaren Massey Harris. 1957 kom den första traktorn med namnet Massey-Ferguson.
Återförsäljare för Ferguson var Bilbolaget i Bengtsfors och i Trollhättan, senare Ana-Maskin.