Denna Major Höglund har funnits hos Evert Johansson i Blixerud, morbror till nuvarande ägare Bertil och Kurts fru Eva.
Höglund fanns i en lågväxlad version med järnhjul samt en högväxlad version med gummihjul. Evert köpte den lågväxlade och köpte gummihjulen som tillval.
Den lågväxlade Höglund gick bara i cirka 7 km/tim. Det var för sakta om traktorn till exempel skulle användas för att köra längre sträckor för att handla. I slutet av 1960-talet bytte Evert ut Höglundaren mot en mer lätthanterlig Ferguson Grålle och Höglundaren hamnade i ett skjul på gården.
År 2000 tog Bertil över efter sin morbror. Då stod Höglund uppallad uppallad på bockar och var i praktiken en skrothög, men det var fortfarande luft i alla däcken utom ett. Kurt åtog sig att renovera traktorn och flyttade den till traktorklubben Dotorp. Renoveringen tog ett par år och den lackerades också om. Mest har traktorn använts vid evenemang som traktorklubben deltagit i.
Fordson Major E27N Höglund kom 1945. Den var tänkt som en tillfällig lösning eftersom efterfrågan på traktorer var stor. Men Höglund blev kvar eftersom den sågs som driftsäker och robust. Bland annat hade den hydraulisk trepunktslyft och dieselmotor från Perkins. Den tillverkades från 1945 till 1951. Toppåret 1948 tillverkades drygt 50 000 traktorer. I folkmun kallades den Höglund just för att den var hög. Det fanns också en militärversion.
Fordson var ett amerikanskt märke som tillverkade traktorer och lastbilar. Från 1917 masstillverkades traktorer efter samma koncept som Henry Fords biltillverkning – enkla modeller med samma delar och som gjorde det billigt i inköp och enkelt att reparera. Senare öppnades en fabriker i England. Efter 1964 kallades traktorerna bara för Ford och idag har märket bytt namn till New Holland.