Mats Torstensson köpte sin Munktell med tändkulemotor 1991 i Dals Rostock, men ursprungligen kom den från Salstad i Grästorps kommun. Det finns en skylt på traktorn med den förste ägarens namn – Bror Andersson, Salstad Prästgård.
Munktells Mekaniska Verkstad grundades av Johan Theofron Munktell år 1832 i Eskilstuna. 1932 gick man samman med bolaget J. & C.G. Bolinders Mekaniska Verkstad i Stockholm, bildade Bolinder-Munktell och traktorerna kallades då BM. 1950 såldes företaget till Volvo och då fick traktorerna heta BM-Volvo.
1913 står Sveriges allra första traktor klar, modellen Munktells 30-40, och åren framöver blir den gröna Munktellen ett välkänt inslag i landskapsbilden
Mats traktor är den den sista modellen med tändkulemotor som tillverkades av Bolinder- Munktell. Den gick på råolja och var det för dålig kvalité på oljan ville motorn gärna koxa igen. Men Bolinders dieselmotorer var bättre och driftsäkrare och Munktells motorer fasades ut.
När Mats köpte sin traktor 1991 var den i princip körduglig, men han har genom åren skruvat isär den några gånger och bland annat bytt kugghjul, kolvring och ramlager. Till vardags använder han den att sladda vägen och kanske välta i vårbruket – om vädret är gott. Han har också deltagit i tre SM-plöjningstävlingar och planerar att även vara med hösten 2022.
Han har ytterligare en traktor, en fotogendriven Fordson Major Höglund, årsmodell 1951, som han köpte för några år sedan. Det var en sådan traktor som hans far hade och som Mats lärde sig att köra som barn. Han har plöjt med den också, och konstaterar att den är trögstyrd.