Volvo T 43 ”Hesselman”

Fakta

Tillverkare: Volvo
Modell: T 43 "Hesselman"
Årsmodell: 1948
Motoreffekt: 48 hk
Ägare: John och Anders Berg, Brålanda

Fler bilder

Denna traktor köptes av Tore Berg, Simontorp, i slutet på 1960-talet från Thunbergs Maskin i Frändefors. Den användes då i jordbruket till en 45 pinnars släpharv. I början på 1980-talet byttes bakänden ut mot en modernare med styrbromsar. Traktorn användes en hel del men så blev det ett vevaxelhaveri, troligen på grund av slitna ramlager.

Traktorn blev stående men i början av 1990-talet hittade man en annan motor hos Anders på Örnäs och kunde byta den. Framaxeln vändes och bakskärmarna höjdes för att få traktorn lite högre och med större hjul. Sedan dess har den gått mest för den treskäriga John Deere-plogen på Granbacken och andra plöjningsevenemang.

Motorns typbeteckning är A4 H. Den har 4 cylindrar, max varvtal är 1675 rpm och har 48 hästkrafter, kompressionsförhållandet är 6,25:1, vilket är lågt för en dieselmotor. Därför behövs tändstiften även vid dieseldrift. Max hastighet är 18 km/h.

Volvo T 43 tillverkades i ca 1 600 exemplar åren 1946-1950. 1949 kostade den 12 900 kronor. BM 20 som vid samma tid tillverkades av Munktell är i princip samma traktor men med tändkulemotor istället för Hesselman-motor.

Volvo T 43 kallas också för Hesselman efter ingenjören Jonas Hesselman som konstruerade dess motor. 1925 utvecklade han den så kallade Hesselman-motorn, en hybrid mellan bensin- och dieselmotor. Den användes i bussar och tunga lastbilar under 1920- och 1930-talet. Hesselmanmotorn hade tändstift och kunde startas med bensin, för att sedan drivas med fotogen eller dieselolja. Motorn var billig i drift och vägde mindre än dåtidens dieselmotorer.

Jonas Hesselman (1877-1957) arbetade på AB Diesels motorer (dagens Atlas Copco) åren 1899 till 1916, bland annat som chefskonstruktör. Företaget tillverkade dieselmotorer på licens från Tyskland. Utvecklingen av dieselmotorer hade gått fort och de första motorerna som kom ut på marknaden fick dåligt rykte. Jonas Hesselman förbättrade och utvecklade dieselmotorer under sin tid på AB Diesels motorer. En av hans mest berömda uppfinningar var ett reversibelt system som gjorde det möjligt att slå om motorn fram till bak och byta riktning. Konstruktionen var den första i världen i sitt slag och innebar att man även kunde använda dieselmotorer på fartyg. Han lyckades även minska bränsleförbrukningen och AB Diesels motorer blev så småningom ett ledande företag inom motorutveckling.